Білостоцька гімназія-філія
Білостоцька гімназія-філія опорного закладу загальної середньої освіти "Торчинський ліцей Торчинської селищної ради"

Турнір Юних Фізиків 2015

Фолкерське колесо (Falkirk Wheel) знаходиться в Шотландії, недалеко від міста Фолкерк (завдяки йому і отримало свою назву). Ця суперконструкція є унікальною у своєму роді і цілком заслуговує того, щоб про неї розповісти.

Ще в першій половині минулого століття два найбільші міста Шотландії, Единбург і Глазго, були з’єднані водними каналами Форт-Клайд і Юніон. Через перепад висот (цілих 24 метрів) ці канали з’єднувалися між собою за допомогою одинадцяти шлюзових камер, що, звичайно ж, було не зовсім зручно, так як час проходження кораблем через всі 11 шлюзів становило близько трьох з половиною годин.

У 30-х роках двадцятого сторіччя канали були виведені з експлуатації і все завмерло до 1998 року. В кінці минулого століття було прийнято рішення про відновлення судноплавства по каналах Шотландії. І однією з головних проблем майбутнього проекту була необхідність знайти механізм, що дозволив би значно скоротити час і витрати на переміщення суден з одного каналу на інший. Так і з’явилося Фолкерське колесо.

Це перший і, наскільки мені відомо, поки що єдиний обертовий суднопідіймач в світі. Принцип його роботи досить простий. Він має дві ванни з водою, звані кесонами, один зверху, інший знизу. У кесон корабель запливає (або два кораблі відразу в два кесона) і відбувається обертання колеса. Таким чином верхній кесон опускається вниз, а нижній - піднімається вгору.

Час повного оберту колеса - близько 15 хвилин. А які енерговитрати потрібно понести, щоб підняти або опустити цілий корабель? Виявляється всього 1,5 кВт, приблизно стільки ж електроенергії знадобиться, що-б закип’ятити 8 домашніх електрочайників. Це все тому, що вага обох кесонів завжди однакова. Вони врівноважують один одного і для двигуна потрібно так мало енергії для здійснення обертання. Корабель, запливаючи в кесон, витісняє з нього рівно стільки води, скільки важить сам. Таким чином вага кесонів хоч з кораблем, хоч без нього завжди однакова. Інженери використали закон Архімеда - згідно з яким на будь-яке тіло, занурене в рідину або газ, діє виштовхувальна сила, яка дорівнює вазі витисненої даним тілом рідини (газу) і за напрямом протилежна їй і прикладена у центрі мас витісненого об'єму рідини (газу). Згідно із законом Архімеда вага всякого тіла в газі (рідині) менша за вагу його в пустоті на величину, рівну вазі витісненого газу (рідини).

Кожен кесон вміщує понад 300 тисяч літрів води, має довжину - 21,33 метра, ширину - 6 метрів. Відповідно суда, що запливають в кесон, повинні мати відповідні габаритні розміри, водотоннажність не більше 200 тис. літрів, висоту над водою до 2,74 метра, посадку нижче води не більше 1, 37 метра.

Загалом Фолкеркське колесо має висоту 35 метрів, вагу - 1200 тонн. Введено в експлуатацію воно було 24 травня 2002 року. Вартість будівництва - 17,5 млн фунтів стерлінгів.

Категорія: Фізика | Додав: kharakternyk1989 (09.12.2015)
Переглядів: 390 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: